tisdag 3 augusti 2010

En beskrivning av Sverigedemokraterna

”sverigedemokraterna"

Jag har följt den politiska bakgården på nätet ett bra tag nu och jag ser hur tveksamma högerkrafter får sin grogrund i anonyma diskussioner, löst ryckta citat och tveksamma insinuationer om att Sverige är på väg utför på grund av den katastrofala invandringspolitiken.

Låt vara att vi har en invandringspolitik som kan diskuteras (och gängse politiker inte törs diskutera), men att från det hetsa mot grupper, i grova generaliseringar, har aldrig varit så enkelt för gemene man i och med anonymiteten på webben och de politiska partierna som drar åt detta håll vinner röster på det.

Sverigedemokraterna vinner mark hos de som hittar och förstärker sin världsbild på webben. Jag har i ett par års tid tyckt att SD har två sidor. En som de visar upp offentligt och en som du måste trycka på rätt knappar för att se (eller som syns genom anonymiteten på webben). Att minska medias makt, minska anslag till "tveksam forskning", den stora mediala konspirationen som mörkar allt som kan störa spelet mellan politiker/media eller hur politiker får agera är bara några saker som framkommer på SD:s hemliga bakgård. En lätt fascistisk ton som får mig att tänka på 30-talets Tyskland. En argumentation och retorik som påminner om hetsen mot judarna.

Den gör mig rädd. Som historielärare gör den mig illamående och lätt panikslagen.

Martin Ezpeleta har skrivit liknande tankar i dagens Aftonbladet i krönikan "På nätet kan Sverigedemokraterna ta av sig sin demokratiska mask".

Inte ens SD-anhängare själva nekar till att de är främlingsfientliga då man visar dem nationalencyklopedins definition, även om de nu skrivit in en motsägande strof i sitt principprogram.

Sedan har vi de officiella åsikterna att muslimer är onda människor (helt utan att definiera skillnaden tex. mellan islamister och islam eftersom SD tjänar röster från mer högerextrema partier som tex. Nationaldemokraterna på att inte göra det) och att det bästa familjeförhållandet är mamma, pappa, barn (vilket fått tex. RFSL i Sverige att gå i taket).

Det står dig naturligtvis fritt att rösta på SD eftersom vi lever i en demokrati.

Däremot hoppas jag att du tänker efter vad som skulle hända om Jimmy Åkesson och Co. skulle få reell makt? Vill du leva i deras samhälle? Vill du att att konspirationsteoretiker med en lätt ton av främlingsfientlighet ska styra eller är det bra "bara de kommer in i riksdagen"?

Det kan, rätt som det är, vara alldeles för sent.

Jag vet i alla fall vad jag INTE tänker rösta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar