torsdag 12 augusti 2010

Stora utrensningen 2010; saker jag minns

Det började med en lite tanke om att byta ut det ruttna golvet i lilla förrådet på altanen och att Lisa (8 år) ville ställa undan lite leksaker. Sagt och gjort. Städade ur förrådet, rev golvet och slängde saker. Städade rummet med dottern och började fundera på vart vi skulle ställa hennes nu väl nedpackade saker.

Stora förrådet på framsidan blev det snabba svaret. Hm....inte ens en katten lyckas ta sig in där....

Så jag fortsatte med stora förrådet. Ca 5-6 vändor till återbruket och olika välgörenhetslådor blev det. Nu kan man gå in och titta på allt som står där inne och vi får in en barnvagn där under vintern (jo, vi ska ha en tredje knodd snart).

Men vilka prylar jag hittade...
Cam-17
Uploaded with plasq's Skitch!

Först ut några av MAD:s klassiker. 1981 står det på Don Martins "Mal på" och Sergio Aragonés "Hattar vidare" och 1980 på Överlevnadshandboken. Då var jag 8-9 år och MAD var det sjukaste man kunde läsa.

Jag kan fortfarande rita Don Martins gubbar. Jag försökte till och med göra en i sådan där smält färg på en plåtbit (vad heter tekniken?). Undrar om jag kan hitta den någonstans. Tills vidare får ni ett par smakprov (klicka på bilden för att kunna läsa texten):
Cam-18
Uploaded with plasq's Skitch!


Cam-20
Uploaded with plasq's Skitch!


Ni som känner mig vet ju att jag hejar på Pittsburgh Penguins sedan många år tillbaka. Jag tror jag förstår varför nu...Hittade min favoritbok "Pingvinen som alltid frös" (1975). Ni vet, Pingvinen Pablo som alltid kände sig frusen på Sydpolen och gör allt för att flytta till varmare breddgrader. Den läste jag om och om igen. Blev även glad över att hitta ett nytryck från 1996 i gömmorna som min son fick från en bokklubb.

Dessutom minns jag vagt den bok som ligger bredvid. "Pingvinen Pondus" (som handlar om en pingvin som tar sig en ordentlig titt på de andra djuren i djurparken) Jag och pingviner verkar ha ett speciellt förhållande.
Cam
Uploaded with plasq's Skitch!


Sedan har jag hittat min gamla halsduk från 1986. Inköpt på Monsters of Rock samma år. Scorpions, Ozzy, Def Leppard (och Zero Nine) på samma scen. Ser nu att det finns en facebookgrupp för oss som var på dessa konserter (det var en med AC/DC, Van Halen och Mötley Crüe 1984 men den var jag bara 12 år när den gick av stapeln. Sååå avundsjuk på min bror som var där).
Cam
Uploaded with plasq's Skitch!


Ozzy hade just släppt Ultimate Sin-plattan och var kanske inte i bästa form. Minns jag rätt verkade han inte speciellt nykter....riktigt bra musiker var det i alla fall. Att ha sett Jake E. Lee (som senare grundade det fantastiska bandet Badlands) på gitarr är ett minne för livet. Likaså Scorpions ormgrop (det här var innan "Winds of Change-smöret, tänk på det) och ett av de första framträdanden Def Leppard gjorde efter att trummisen, Rick Allen blivit av med en arm i en bilolycka. Deras platta Pyromania är nog en av rockhistoriens bästa plattor (jo...bättre än hyllade Hysteria).

Att se dessa band på samma scen är troligen av samma känsla som när kidsen (och gubbarna) går på Sonisphere idag. Mäktigt. Fast vi slapp ösregn i alla fall. Lerigt minns jag att det var i alla fall.

Zero Nine minns jag som riktigt dåliga. Men det är ett minne det också.

Riktigt kul att hitta alla dessa prylar. Hittade naturligtvis fler saker (gamla batiktröjor från när jag var tre år, LP-skivor jag glömt bort (och det är väl ändå inte så länge sedan - men mer om LP-skivorna en annan gång), gosdjur och liknande saker.

Men det är dags att gå vidare och göra plats för nya minnen nu. Visst sparar jag saker men det var mycket som fick ges till bättre behövande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar